Strona g³ówna Strona g³ówna
RSS
Strona g³ówna
Mapa strony
e Formularz
Wersja angielska
BIP
    rozmiar czcionki A A A Wersja kontrastowa


Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich

PozasÄ…dowe rozstrzyganie sporów konsumenckich

Wniosek ADR

Podmiotem uprawnionym do prowadzenia postÄ™powaÅ„ w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich (postÄ™powania ADR) jest Inspekcja Handlowa. W województwie mazowieckim jest to Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie ul. Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, adres poczty elektronicznej: ih_warszawa@wiih.org.pl

Numer wpisu do Rejestru podmiotów uprawnionych: 6

Link do platformy internetowego rozstrzygania sporów (ODR)

Osoby prowadzÄ…ce postÄ™powaniaw sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich:

·         sÄ… pracownikami Inspekcji Handlowej i speÅ‚niajÄ… warunki niezbÄ™dne wymagane ustawÄ… z dnia 23 wrzeÅ›nia 2016 r. o pozasÄ…dowym rozwiÄ…zywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 1823), w szczególnoÅ›ci w zakresie posiadanej wiedzy i doÅ›wiadczenia, jak również posiadajÄ… ogólnÄ… znajomość prawa;

·         sÄ… upoważnione na okres czterech lat przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej do prowadzenia niniejszych postÄ™powaÅ„;

·         prowadzÄ… postÄ™powania w sposób niezależny i bezstronny, w szczególnoÅ›ci nie mogÄ… przyjmować instrukcji, wskazówek oraz zaleceÅ„ od stron sporu lub ich przedstawicieli;

·         majÄ… obowiÄ…zek niezwÅ‚ocznego ujawnienia swoim przeÅ‚ożonym okolicznoÅ›ci, które mogÄ… wpÅ‚ywać na ich niezależność lub bezstronność lub powodować konflikt interesów z jednÄ… ze stron sporu;

·         sÄ… wynagradzane z budżetu paÅ„stwa a ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od wyniku postÄ™powaÅ„, jakie prowadzÄ…;

·         mogÄ… zostać pozbawione funkcji (może im być cofniÄ™te ww. upoważnienie) wyÅ‚Ä…cznie na podstawie ustawy o Inspekcji Handlowej w sytuacji, kiedy: dokonajÄ… rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu funkcji, zostanÄ… skazane prawomocnym wyrokiem za popeÅ‚nione umyÅ›lnie przestÄ™pstwo lub przestÄ™pstwo skarbowe, w przypadku choroby trwale uniemożliwiajÄ…cej wykonywanie zadaÅ„ oraz w wyniku zÅ‚ożenia rezygnacji;

·         sÄ… zobowiÄ…zane do zachowania w tajemnicy wszelkich informacji uzyskanych w trakcie tego postÄ™powania.

Inspekcja Handlowa jest podmiotem samodzielnym i niezależnym, nie jest czÅ‚onkiem w sieciach podmiotów prowadzÄ…cych postÄ™powania pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich, uÅ‚atwiajÄ…cych rozwiÄ…zywanie sporów transgranicznych.

Inspekcja Handlowa jest wÅ‚aÅ›ciwa w zakresie sporów konsumenckich wynikajÄ…cych ze sprzedaży towarów i usÅ‚ug, dla których nie zastrzeżono innych wÅ‚aÅ›ciwych podmiotów rozwiÄ…zujÄ…cych te spory. Inspekcja Handlowa jest zatem wÅ‚aÅ›ciwa m.in. w przypadku sporów zwiÄ…zanych ze sprzedażą produktów powszechnie używanych przez konsumentów (m.in. obuwia, sprzÄ™tu AGD, RTV, zabawek, żywnoÅ›ci). Dodatkowo jest wÅ‚aÅ›ciwa w przypadku sporów dotyczÄ…cych usÅ‚ug konsumenckich (m.in. remontowo-budowlanych).

Inspekcja Handlowa prowadzi postÄ™powania dotyczÄ…ce pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich w oparciu o przepisy ustawy z dnia 23 wrzeÅ›nia 2016 r. o pozasÄ…dowym rozwiÄ…zywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. z 2016 r., poz. 1823), art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1063 z późn. zm.). Ponadto przy prowadzeniu postÄ™powaÅ„ z zakresu pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich stosowany jest regulamin - rozporzÄ…dzenie Prezesa Rady Ministrów z dn. 17 maja 2017r. w sprawie regulaminu organizacji i dziaÅ‚ania Inspekcji Handlowej w zakresie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich (Dz.U. z 2017 poz. 1014).

Wykaz podmiotów prowadzÄ…cych postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich zgÅ‚oszonych do Komisji Europejskiej przez paÅ„stwa czÅ‚onkowskie Unii Europejskiej publikowany jest na stronie Unii Europejskiej Należy wybrać kraj, a otworzy siÄ™ okno z wykazem instytucji.

Inspekcja odmawia rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy jego przedmiot wykracza poza kategorie sporów objÄ™te wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… Inspekcji.

Inspekcja może odmówić rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy:

·         wnioskodawca nie podjÄ…Å‚ przed zÅ‚ożeniem wniosku o wszczÄ™cie postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich próby kontaktu z drugÄ… stronÄ… i bezpoÅ›redniego rozwiÄ…zania sporu;

·         spór jest bÅ‚ahy lub wniosek o wszczÄ™cie postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwoÅ›ci dla drugiej strony;

·         sprawa o to samo roszczenie miÄ™dzy tymi samymi stronami jest w toku albo zostaÅ‚a już rozpatrzona przez InspekcjÄ™, staÅ‚y sÄ…d polubowny, inny wÅ‚aÅ›ciwy podmiot albo sÄ…d;

·         wnioskodawca zÅ‚ożyÅ‚ wniosek o wszczÄ™cie postÄ™powania po upÅ‚ywie roku od dnia, w którym podjÄ…Å‚ próbÄ™ kontaktu z drugÄ… stronÄ… i bezpoÅ›redniego rozwiÄ…zania sporu;

·         rozpatrzenie sporu spowodowaÅ‚oby poważne zakÅ‚ócenie dziaÅ‚ania Inspekcji.

JÄ™zykiem, w którym można skÅ‚adać wnioski o wszczÄ™cie postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich oraz jÄ™zykiem w jakim jest prowadzone postÄ™powanie jest jÄ™zyk polski.

Elementem koniecznym do wszczÄ™cia postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich jest zaistnienie sporu pomiÄ™dzy konsumentem a przedsiÄ™biorcÄ….  W pierwszej kolejnoÅ›ci zatem należy zÅ‚ożyć reklamacjÄ™. Jeżeli nie zostanie ona rozpatrzona po myÅ›li klienta wtedy można skorzystać z postÄ™powania w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich. Aby postÄ™powanie w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich mogÅ‚o zostać wszczÄ™te przez InspekcjÄ™ HandlowÄ… konieczne jest podjÄ™cie próby kontaktu z drugÄ… stronÄ… i bezpoÅ›redniego rozwiÄ…zania sporu. Próba ta powinna być podjÄ™ta przed upÅ‚ywem roku od dnia, kiedy skÅ‚adany jest wniosek o wszczÄ™cie postÄ™powania. Należy mieć na uwadze inne okolicznoÅ›ci, które mogÄ… wpÅ‚ynąć na odmowÄ™ rozpatrzenia sporu. PodstawÄ… rozstrzygniÄ™cia sÄ… powszechnie obowiÄ…zujÄ…ce przepisy prawa krajowego, unijnego oraz zasady sÅ‚usznoÅ›ci.

PostÄ™powaniem w sprawie pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich jest postÄ™powanie majÄ…ce na celu rozwiÄ…zywanie sporu konsumenckiego, prowadzone zgodnie z zasadami okreÅ›lonymi w ustawie i polegajÄ…ce na:

  • umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiÄ…zania sporu przez jego strony – mediacja;
  • przedstawieniu stronom propozycji rozwiÄ…zania sporu – koncyliacja ;
  • rozstrzygniÄ™ciu sporu i narzuceniu stronom jego rozwiÄ…zania – arbitraż (przed staÅ‚ym sÄ…dem polubownym).

Mediacja jest sposobem dojÅ›cia do porozumienia pomiÄ™dzy stronami przy pomocy osoby trzeciej ― mediatora. Mediator nie ustala kto ma racjÄ™ i nie narzuca stronom rozwiÄ…zaÅ„ sporu.

Koncyliacja to pomoc osoby trzeciej polega na zapoznaniu siÄ™ z problemem, a nastÄ™pnie zaproponowaniu konkretnego sposobu rozwiÄ…zania sporu. Strony majÄ… prawo nie zgodzić siÄ™ z tÄ… propozycjÄ… lub nie zastosować siÄ™ do niej.

W postÄ™powaniu przed staÅ‚ym sÄ…dem polubownym dochodzi do rozstrzygniÄ™cia sporu przez arbitra lub kilku arbitrów. Wydawany jest wyrok majÄ…cy takÄ… samÄ… moc prawnÄ…, jak wyrok sÄ…du powszechnego. Strony majÄ… obowiÄ…zek poddania siÄ™ temu rozstrzygniÄ™ciu.

Strona ma prawo wycofać się z postępowania w każdym jego stadium.

Postępowanie polubowne jest bezpłatne.

Rozpatrzenie wniosku, przeprowadzenie postÄ™powania ADR oraz udostÄ™pnienie stronom wyniku postÄ™powania ADR powinno nastÄ…pić nie później niż w ciÄ…gu 90 dni od dnia dorÄ™czenia kompletnego wniosku. W wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej w Warszawie w 2018 r. Å›redni czas trwania takiego postÄ™powania wynosiÅ‚ 52 dni. Oznacza to, że rozstrzyganie sporów konsumenckich bÄ™dzie znacznie szybsze w porównaniu z postÄ™powaniem przed sÄ…dem powszechnym. PostÄ™powanie koÅ„czy siÄ™ sporzÄ…dzeniem protokoÅ‚u, który zawiera informacjÄ™ o jego wyniku.

Wniosek w wersji papierowej można dorÄ™czyć na adres Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie, ul. Sienkiewicza 3, 00 – 015 Warszawa, drogÄ… elektronicznÄ… za poÅ›rednictwem Elektronicznej Platformy UsÅ‚ug Administracji Publicznej (ePUAP), na adres email: ih_warszawa@wiih.org.pllub numer faksu 22 8262195. Informacje na temat procedury pozasÄ…dowego rozwiÄ…zywania sporów konsumenckich dostÄ™pne sÄ… na stronie internetowej: www.wiih.org.pl w zakÅ‚adce „PostÄ™powania polubowne ”.

PostÄ™powanie koÅ„czy siÄ™ sporzÄ…dzeniem protokoÅ‚u, który zawiera informacjÄ™ o wyniku postÄ™powania. PostÄ™powanie i jego ustalenia nie majÄ… wiążącego charakteru, tym niemniej z praktyki wojewódzkiego inspektoratu wynika, że strony honorujÄ… rezultat podjÄ™ty w rezultacie postÄ™powania.

Inspekcja Handlowa nie prowadzi analiz przypadków, w których strony zastosowaÅ‚y siÄ™ do wyniku postÄ™powania, w stosunku do liczby wszczÄ™tych postÄ™powaÅ„.

WiÄ™cej informacji na stronie UrzÄ™du Ochrony Konkurencji i Konsumentów: klik

Ustawa o pozasÄ…dowym rozwiÄ…zywaniu sporów konsumenckich: Ustawa

PozasÄ…dowe rozwiÄ…zywaniu sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku - ulotka

Polubowne rozwiÄ…zywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku, Pytania i odpowiedziulotka

 

Wersja do druku Generuj PDF